Logo Talent In Vlaanderen
  • Online jobbeurs 24/7 beschikbaar
  • Ontdek welk bedrijf echt bij jou past
  • Als kandidaat heb je zelf de touwtjes in handen

Taaksignificantie: je hoeft niet de beste te zijn om belang te hebben

Deze week legt Talent in Vlaanderen de focus op taaksignificantie aangezien dit een belangrijk onderdeel is van werkgeluk maar waar online niet veel over te vinden is. Taaksignificantie is een moeilijk woord voor ‘de mate waarin je job impact heeft op het (professionele) leven van mensen binnen en buiten je organisatie’. Kort gezegd: heb jij het gevoel dat hetgeen je 40 uur per week uitvoert effectief belang heeft?

Resultaat is niet altijd tastbaar

Een kapper kan gelukkig zijn omdat de klanten spontaan glimlachen wanneer ze hun nieuwe coupe in de spiegel zien. Een recruiter slaapt met een gerust hart wanneer hij/zij een kandidaat aan een droomjob heeft geholpen. Dit zijn voorbeelden van functies waarbij je meteen concreet resultaat ziet van je arbeid. Maar voldoening halen uit je job kan ook plaatsvinden als je indirect gevolg ziet. Denk maar aan een leuke werksfeer omdat je positiviteit aanstekelijk werkt of dat je merkt dat het bedrijf vooruit gaat door de successen die jij hebt geboekt.

Spiegel je niet aan anderen

Toch is het soms moeilijk om het belang van je job in te zien, vooral als je naar anderen kijkt. Open Instagram en je wordt er meteen mee geconfronteerd: een schrijfster die op haar 25e gelauwerd wordt met haar bestseller, een 19-jarige influencer die miljoenen verdient, een dertiger die CEO is van een succesvolle kledinglijn en zo gaat de lijst oneindig door. Spiegel je niet aan hen want iedereen heeft zijn eigen weg. Dit klinkt misschien een beetje flauw maar toch is het zo dat jijzelf aan het roer staat.

99% grijze muizen

Een bekend cijfer is dat 45% van de rijkdom bij 1% van de wereldbevolking zit. Rijkdom is natuurlijk niet alles, een bekende acteur kan een pak minder verdienen dan de CEO van een mastodont van een bedrijf maar die acteur heeft ook succes. Volgens Wired (2013) zijn er 604 174 pagina’s op Wikipedia over bekende (levende) mensen. Breng dit in vergelijking met de totale wereldbevolking en je zal merken dat minder dan 0.005% van de mensheid bekend genoeg is om op Wikipedia te staan (en dan moet je al redelijk bekend zijn). Lig er dus niet niet van wakker dat je ‘het nog niet gemaakt hebt’, want volgens die redenering zou meer dan 99% van de bevolking grijze muizen zijn die allemaal depressief hun dagelijkse routine vervullen. Kijk om je heen, zien je collega grijze muizen er zo miserabel uit?

Laat je kop niet hangen

Een valkuil die hierbij aansluit is denken dat je grootse dingen moet doen om betekenis te hebben. Niet enkel wereldwijde faam à la Johnny Depp, Britney Spears of de koningin van Engeland maar ook notoriteit binnen je organisatie. Het gevoel van een nummer te zijn binnen is iets dat vooral werknemers bij grote ondernemingen plaagt. Focus op wat JIJ doet op DIT MOMENT. Kijk niet naar die hoge manager die elke dag met de Porsche naar het werk komt want je weet niet welk parcours die persoon heeft afgelegd. De weg kan lang en hard zijn maar dat maakt de reis niet nutteloos. Je professioneel leven is meer dan meetbare resultaten en mijlpalen. Laat je kop dus niet hangen omdat je gelooft dat wat je uitvoert gedurende werkweek irrelevant is en je compleet vervangbaar bent omdat jij niet met een Porsche rijdt. Weet je wat de essentie van een job is? Jezelf nuttig maken. Zoek waar je je kan verbeteren en onderneem actie. Doe dit met een glimlach en je zal zien hoe dit in the long run het verschil maakt.

Heb je het gevoel dat je in je huidige job je niet kan verbeteren om je takenpakket met 100% overtuiging te voltooien? Maak dan zeker kennis met onze klanten via ons jobplatform; daar kan je ook een eerste introductie per bedrijf terugvinden over hun visie naar o.a. personeelsbeleid. Spreekt een vacature/bedrijf je aan? Neem dan zeker contact op met een van onze vikings via de website!