Logo Talent In Vlaanderen
  • Online jobbeurs 24/7 beschikbaar
  • Ontdek welk bedrijf echt bij jou past
  • Als kandidaat heb je zelf de touwtjes in handen

Bye bye lentedip, welkom energie!

Net zoals batterijen opgeladen dienen te worden - om elektrische energie te kunnen opslaan en afgeven - moet ook de werkende mens zijn innerlijke accu voldoende opladen om het beste van zichzelf te kunnen geven op de werkvloer. Een batterij opladen is simpel: je stopt hem in een lader aan het stopcontact en klaar is kees. Maar een handleiding voor het opladen van een menselijk accu? Die is er niet. Toch zijn er een heel wat tips en tricks die kunnen helpen.

Alarmerende burn-outcijfers

Eind 2017 zaten meer dan 140.000 Belgen langer dan een jaar thuis met een psychische ziekte, waarvan 28.000 met een burn-out. Dit gaat om een stijging van 39% op vijf jaar tijd.

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block lanceerde daarom deze week een preventiecampagne die mensen helpt om de signalen van een burn-out vroeger te herkennen. Deze campagne gaat gepaard met de lancering van de website stressburnout.belgie.be, waar informatie en tips worden gegeven voor zowel werknemers als werkgevers. Er wordt een duidelijk beeld geschept van wat een burn-out precies inhoudt, hoe je het kan voorkomen en wat je kan doen om te herstellen van de ziekte.

Energiedip? Vijf eenvoudige tips

Je gaat tijdelijk door een drukke periode of hebt last met de overschakeling van seizoenen? Volgende tips en tricks zorgen ervoor dat je fit blijft en gewapend bent tegen stress en de gevolgen die het met zich meebrengt.

Eet gezond

Je hebt het wellicht al veel gehoord: goed en evenwichtig eten zorgt voor meer energie. Start de dag met een goed ontbijt en kies vervolgens voor kleine gezonde maaltijden die je verspreidt over de hele dag. Zo voorkom je dat je energiepeil in de namiddag daalt na een zware lunch. Vermijd ook snoep en andere producten die veel suiker bevatten om een namiddagdip te voorkomen. Ben je toch een echte zoetebek? Probeer dan eens een stuk (seizoens)fruit. In de lente zijn dat bijvoorbeeld aardbeien, bananen, sinaasappelen...

Beweeg (ook tijdens het werk)

Ik heb niet veel tijd, ik heb helemaal geen conditie, ik ben moe… Er zijn ontelbare redenen om te ontsnappen aan voldoende beweging. Toch is het ontzettend belangrijk voor een gezond lichaam én voor de geest, want voldoende bewegen brengt heel wat positieve psychologische effecten met zich mee. Zo biedt bewegen afleiding en verlaagt het je angsten. Je voelt je een stuk bekwamer en krijgt een beter zelf- en lichaamsbeeld. Ga daarom tussen de middag even wandelen en geniet terwijl van de lentezon. Is het bedrijf waar je werkt gelegen in een industrieterrein? Rij met de auto naar een aangename omgeving en maak daar een wandeling. Woon je dicht bij het werk? Neem dan op mooie lentedagen even de fiets. Wedden dat je de werkdag met meer energie zal starten?

Slaap voldoende

Voldoende slaap is vaak het eerste wat moet wijken tijdens drukke periodes. Een uurtje of twee minder slapen zal ook wel lukken, denken we vaak. Slaap is nochtans cruciaal aangezien je lichaam en geest zichzelf dan herstellen. Dit betekent dat te weinig slaap naast vermoeidheid ook bijvoorbeeld concentratie- en geheugenproblemen of stemmingswisselingen in de hand kan werken. Probeer er daarom op toe te zien dat je voldoende slaapt. Een volwassen persoon heeft tussen de 6,5 en 10 uren slaap nodig.

Communiceer

Gaat er iets niet goed op het werk? Voel je je sinds kort ergens niet goed bij? Blijf er niet mee zitten: spill your guts. Probeer op een professionele en rationele manier aan te kaarten bij je leidinggevende waarbij je je niet goed voelt en hoe dit komt. Dit is niet altijd even gemakkelijk en is voor velen een grote opdracht, maar achteraf zal je ongetwijfeld minder piekeren en beter slapen.

Maak tijd voor jezelf (al zijn het maar 10 minuten)

Maak dagelijks tijd voor jezelf om je hoofd leeg te maken. Dit kan voor iedereen een andere invulling hebben: lees een boek, mediteer, schrijf in een dagboek… Geregeld tijd nemen voor jezelf betekent dat je rustiger en meer in balans zal zijn.

Heb je na deze tips nog steeds het gevoel dat je niet voldoende energie hebt? Doe dan even de bedrijven matcher om te kijken welk bedrijf er bij je past en aan welke waarden je belang hecht. Of neem contact op met de Career vikings via viking@talentinvlaanderen.be.


Bronnen:

stressburnout.belgie.be
vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/04/iedereen-verliest-bij-burn-out-werknemer-gezin-organisatie-e/